Passie voor de Passie 2018


Op 17 maart voerde het Projectkoor muziek uit op het thema van de laatste zinnen die Jezus uitsprak aan het kruis, waaraan hiji stierf. Dit thema inspireerde verscheidene componisten tot het schrijven zeer mooie muziek. Het projectkoor voerde uit:

Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze van Joseph Haydn met als solisten Cécile Creusen, Ilse Jordan, Paul den Otter, en Noël Casteleyn

Les sept paroles du Christ en croix van César Franck met als solisten Cécile Creusen, Ilse Jordan, Maarten van den Hoven, Ton de Kort en Paul den Otter.

Klik op de volgende link om Introduzione 1van J.Haydn, Die sieben letzte Worten unseren Erlösers am Kreuze, te horen:https://youtu.be/IUdAc-eXDpo

Klik op de volgende link om Woord 1 van J.Haydn, Die sieben letzte Worten unseren Erlösers am Kreuze, te horen: https://youtu.be/rUomZg43ID0

Klik op de volgende link om Woord 3 van J.Haydn, Die sieben letzte Worten unseren Erlösers am Kreuze, te horen: https://youtu.be/GmyxdB1yrVI

Klik op de volgende link om de Finale (Il Terremoto) van J.Haydn, Die sieben letzte Worten unseren Erlösers am Kreuze, te horen: https://youtu.be/bQ70VF2hSH

    

We kregen een eerlijke maar ook lovende recensie in BNDeStem door Monique Meeuwisse-van Genk:

Passieconcert in Etten-Leur overtuigt met César Franck

De passie voor passiemuziek lijkt voor dirigente Dieneke Bicknese-de Rhoter niet te stuiten. Voor het tiende achtereenvolgende jaar heeft zij kans gezien zangers en musici uit de directe regio te mobiliseren voor het brengen van een niet alledaags passieconcert in de Lambertuskerk.

Zowel in het prominente projectkoor, het puike orkest en de bij de prima solisten weet Bicknese daarbij veel dezelfde mensen aan het jaarlijkse passieproject te binden. Getuige de volle kerk geldt dat eveneens voor de publieke belangstelling.

Desondanks kwam het concert zaterdagavond een tikkeltje mat op gang. Het was bij de introductie en eerste woorden in Die Sieben Letzte Worte unsere Erlöser am kreuze van Joseph Haydn voor het orkest even zoeken naar een juiste balans wat betreft zuiverheid, er werd gestoeid met de nagalm van de akoestiek en het koor stelde zich nog te bescheiden op achter het soms overheersende orkest.

Toch hield Bicknese de touwtjes stevig in handen en gaandeweg lieten de musici zich meeslepen door de emotie van de muziek. De dictie van het koor echter ging voor de pauze door de opstelling achter het orkest veelal verloren. Slechts in a capella delen kwam de prachtige homogene koorklank volledig tot zijn recht. Na de pauze leek het concert helemaal op te bloeien.

De bijna Verdiaanse dramatiek van Les Sept Paroles du Christ en Croix van César Franck sleepten zowel publiek als uitvoerende musici mee in een intense passiebeleving. Het orkest klonk beter gestemd. Mezzo Ilse Jordan legde haar eerdere bescheidenheid af en ontroerde met een prachtig O Vos Omnes. Ook traden hier met tenor Maarten van den Hoven en bas-bariton Ton de Kort twee prima extra solisten aan.

De Kort verhief, ondersteund door krachtig paukenspel, met zijn diep resonerend stemgeluid en gezaghebbend allure het vijfde woord tot een indrukwekkende, dramatische opera aria. Prachtig was hier de afwisseling met het koor als ophitsend volk. De apotheose kwam met de knappe hoge tenorsolo van Van den Hove met harpbegeleiding in het zesde kruiswoord. Het koor bracht de ingetogen bezinning terug in de overgave en het gebed van het laatste woord dat subtiel werd begeleid door de blazers. Opnieuw een geslaagd passieconcert voor de Stichting Projectkoor Etten-Leur.